Over Gewicht: wat je eet en wat je beweegt

 H

Het ‘Over Gewicht’ programma is opgezet voor alle mensen die al lang vechten tegen overgewicht of obesitas  en graag handvatten willen krijgen om weer gezond te eten en te bewegen. Afvallen is niet makkelijk. Vooral niet als je het alleen moet doen, maar wij willen jou daar graag bij helpen. Ons ‘Over Gewicht’ programma kent een persoonlijke benadering. Met veel energie en enthousiasme, willen wij u helpen om jouw doel te bereiken. Wil jij graag de strijd aan gaan tegen de kilo’s en een nieuwe weg in slaan naar een gezonder leven? Schrijf je dan in voor het programma ‘Over Gewicht’.

Doel “Over Gewicht” programma


Door middel van informatie, ondersteuning, workshops en trainingen van ons team wordt er individueel en in groepsverband gewerkt aan een gezonde leefstijl die bij je past. Na deze 13 weken heb je meer inzicht in wat jouw mogelijkheden zijn om weer beter in je vel te zitten, krijg je handvatten hoe je meer en beter kunt bewegen en gezonde voeding kan toepassen in jouw dagelijkse leven. Verlies gewicht op een manier door op een gezonde manier af te vallen. Kom in contact met anderen, waardoor je er niet alleen voor staat, maar ook elkaar kunt motiveren. Bewegen is niet gericht op afvallen, maar geeft een boost en motiveert je om gezonder te eten en te leven. Het verliezen van kilo’s gaat dan vanzelf!

Het programma ziet er als volgt uit:


-Kennismaking met wandelcoach, diëtiste, fysiotherapeut, Pilates docente en deelnemers op 4 april om 11:00. Gevolgd door een wandeling onder begeleiding van ons team.

-Individueel gesprek met onze diëtiste om persoonlijke doelen vast te stellen en BMI en vetpercentage te meten.

-Intake met fysiotherapeut. Tijdens dit gesprek worden de persoonlijke doelen besproken en fittest gemeten.

*Het aantal afspraken met de fysiotherapeut en diëtiste is per deelnemer verschillend en gebaseerd op de persoonlijke doelen.

– Elke dinsdag van 20:00 tot 21:00 Pilates les. Pilates is een  workout om te ervaren hoe je eigenlijk beweegt en welke spieren je  gebruikt.

-Dinsdag 2 mei van 19:00 tot 20:00 workshop over “De warme maaltijd” van onze  diëtiste.

-Dinsdag 2 mei van 20:00 tot 21:00 Pilates les onder begeleiding van  Astrid.

– Elke dinsdag van 20:00 tot 21:00 Pilates les onder begeleiding van Astrid.

– Week 6 of  7:  Tussen evaluatie individueel met Fysiotherapeut en Diëtiste

– 16 mei wandeling met de groep onder begeleiding van onze wandelcoach.

– Dinsdag van 20:00 tot 21:00 Pilates les onder begeleiding van Astrid.

– 13 juni vindt de tweede workshop “Tussendoortjes en moeilijke momenten” plaats in Zorgcafé Looppunt.

– Dinsdag van 20:00 tot 21:00 Pilates les onder begeleiding van Astrid.

– 27 juni Laatste wandeling onder begeleiding van onze wandelcoach.

– Dinsdag van 20:00 tot 21:00 Pilates les onder begeleiding van Astrid.

– Groepsafsluiting met het team en deelnemers.

Begeleiding


De begeleiding vanuit de diëtist zal bestaan uit 2 groepsvoorlichtingen over gezonde voeding. Daarnaast vindt er een intakegesprek en een evaluatiegesprek plaats. Tussentijdse evaluatiegesprekken zijn mogelijk! Voeding is maatwerk, en daarom per persoon verschillend. Tijdens onze gesprekken probeer ik zoveel mogelijk te denken vanuit jouw positie. We analyseren je doelen, je huidige leefstijl, en bespreken op welke manier het voor jou haalbaar, leuk en vast te houden is om je doelen te bereiken. Door een advies op maat voor je te maken is verandering op de lange termijn haalbaar, en kun je je doelen behalen. Samen een middenweg vinden in een gezonde en ook zeker lekkere leefstijl is mijn doel. Ook als het even wat minder goed gaat sta ik voor je klaar om samen te bekijken waar de knelpunten zitten, hoe je de draad weer op kan pakken en hoe je de volgende keer in eenzelfde situatie kan handelen.

Mijn naam is Sven Haggenburg en als  fysiotherapeut zie ik in mijn praktijk  mensen die door lichamelijke klachten  niet meer kunnen  of durven te bewegen of juist klachten hebben gekregen door een tekort aan fitheid  en conditie. Wat de reden ook is, door individuele begeleiding en behandeling gaan we ons focussen op wat je wel kan , zodat je weer letterlijk goed in je vel zit.

Tijdens de intake zal d.m.v. een Fit-test gekeken worden hoe het met je conditie en gezondheid is. Daarnaast zullen we bij de tussentijdse en eindevaluatie en meting  de voortgang samen bespreken. De begeleiding is altijd individueel , waarbij we werken aan persoonlijke doelen.  Aan de hand van deze doelen, de test en eventuele fysieke klachten  zal gekeken worden of  en hoeveel behandeling en begeleiding  nodig is.

Met oefenen, houdingscorrectie, advies met betrekking tot trainingsopbouw, ergonomie en coaching kunnen we ervoor zorgen dat het bewegen weer beter gaat.  Ik heb ontzettend veel zin om aan de slag te gaan met het beweegprogramma, jij ook?? Geef je dan snel op  en ik hoop je bij de start van het programma te mogen verwelkomen

De groep waarin je traint is niet groot, zodat er voldoende ruimte is voor persoonlijke begeleiding. Mocht er een oefening tussen zitten die niet (helemaal) fysiek haalbaar blijkt te zijn, dan gaan we op zoek naar een vervangende en vergelijkbare oefening die wel te doen is. In deze 12 weken zal je in een prettige en geborgen omgeving aan de slag gaan met je eigen lichaam. Je leert te vertrouwen op jouw lichaam, je zult je lichaam beter leren kennen. Gewichtsverlies is niet het eerste doel van deze lessen maar je legt een gedegen basis voor andere trainingsmethodes die dat wel bieden.

Pilates is een workout gebaseerd op een 6 tal principes: controle, concentratie, precisie, center, ademhaling en flow die tijdens de les gebruikt zullen worden. Met deze 6 principes als uitgangspunt leer je in eerste instantie te ervaren hoe je eigenlijk beweegt en welke spieren je gebruikt. Je gaat ontdekken dat je bewegingen vaak voortkomen uit een soort van gewoonte, een vast en ingesleten bewegingspatroon met weinig variatie. In je lessen ga je werken aan het versterken van bepaalde spiergroepen, zodat je uiteindelijk vrijer je oefeningen gaat uitvoeren. De eerste lessen zullen gebruikt worden om meer bewustwording te creëren, maar naar verloop van tijd wordt de workout intenser en de oefeningen pittiger. Uiteraard worden de oefeningen gedegen opgebouwd en krijg je grondige uitleg over de diverse oefeningen.

De lessen zijn iedere dinsdagavond van 20:00 tot 21:00 uur. Eventueel in overleg kan er gekeken worden naar een ander dag of uur.  Start: Dinsdag 11 april

 “Van buiten word je beter!” Dat is het motto van Wandel Coaching Gelderland. Door onze kennis en kwaliteiten te bundelen en te bewegen in de natuur, willen wij samen met de groep werken aan de gezondheid en vitaliteit van de groep. Onze coaching gebeurt zoveel mogelijk wandelend en richt zich op het nu en de toekomst. Verschillende inzichten in denken en doen worden verzameld of dat nu is door de wandeling zelf, door de gesprekken of juist door de stilte komt. Wat beweegt jou? Durf je daar wel eens stil bij te staan?

Inschrijven

Obesitas 

Kosten


Het basis bedrag van ons “Over gewicht” programma is €59,80 per 4 weken. Afhankelijk van jouw ziektekostenverzekering betaal je daarnaast niks, een deel of alles van de kosten voor de individuele gesprekken met de diëtiste en fysiotherapeut. Dit verschilt per persoon. Onder vergoedingen kun je terecht voor meer informatie of neem contact met ons op voor vragen. 

Contact opnemen

Click edit button to change this text.

BMI berekenen


De BMI (Body Mass Index) is een maat die aangeeft hoe je lichaamsgewicht zich verhoudt ten opzichte van je lichaamslengte. Door hier een formule op los te laten kun je de BMI berekenen. Jouw BMI geeft een schatting over het gezondheidsrisico van je huidige gewicht.

Doe met jouw lichaamsgewicht en lichaamslengte de test en kijk of je met jouw BMI het advies krijgt je gewicht vast te houden, af te vallen of juist aan te komen.

De BMI Test

bmi-tabel